Lajiesittely

Drag racing

Drag Racing on yksinkertaisesti sitä, että kaksi autoa tai moottoripyörää rinnakkaisilla radoilla kilpailee siitä, kumpi pääsee nopeimmin lähdöstä maaliin. Suoran radan eli drag stripin pituus on neljännesmaili, 402,33 metriä. Lyhyempää kahdeksasosamailin (201 m) mittaista rataa käytetään mm junioriluokissa.

Drag Racing ei kuitenkaan ole pelkästään suoraan ajamista, kuljettajan reaktioaika ja matkaan kulutettu aika mitataan tuhannesosasekunnin tarkkuudella. Lyhyt suoritus ei anna anteeksi yhtään virhettä ja vaatii kuljettajalta suurta keskittymiskykyä. Onnistunut ajosuoritus edellyttää auton, kuljettajan ja tiimin saumatonta yhteistyötä.

Kilpasuoritus alkaa renkaiden lämmittämisellä eli burn outilla. Kuljettaja kaasuttaa vetävät pyörät sutimaan, jotta ne lämpiäisivät hyvin ja pito paranisi. Lämmittämisen jälkeen peruutetaan takaisin ja asetutaan lähtöviivalle tarkasti oikealle kohdalle.

Varsinaista kisaa edeltää aika-ajo eli lajittelulähdöt (qualification), jonka tulosten perusteella kilpailijat sijoitetaan pudotuskaavioon. Pudotusajolähdöissä (elimination) voittaja selviää jatkoon seuraavalle kierrokselle, kunnes finaalissa kaksi parasta kohtaa toisensa. Ajanotto toimii valokennoilla ja ajat mitataan tuhannesosasekunnin tarkkuudella, joten lähdössä on syytä olla tarkkana tai peli on menetetty jo ensimmäisen sekunnin aikana.

Kisaluokkia Suomessa on useita. Ajoneuvot jaetaan luokkiin tehojen ja ajoneuvotyypin mukaan, jotta kisa olisi mahdollisimman tasaväkinen. Parhaimmillaan nopeimmat autot kiihtyvät nollasta sataan jopa puolessa sekunnissa, ja tehoja on 7000-10000 hevosvoimaa. Reckless Racing Team kisaa sekä Super Twinissä, että Top Fuel Bike-luokassa. Molemmissa luokissa ajetaan nitrometaanilla käyvillä moottoripyörillä, joissa tehoa on 2000 hevosvoiman molemmin puolin.

SM-kisoja kaudessa on kuusi, ja kisat ovat yleensä 2-päiväisiä. Ensimmäisenä päivänä ajetaan lajittelulähdöt, ja kisaluokkien voittajat ratkotaan toisena päivänä. Suomessa kisataan pääasiassa Pieksämäen ja Kauhavan moottoriradoilla. Kisojen lisäksi järjestetään näytösluonteisia kiihdytystapahtumia ja cruisingeja mm. Vesivehmaan ja Helsinki-Malmin lentokentillä. Tapahtumat keräävät tuhansittain lajista kiinnostuneita katsojia ympäri Suomen. Kisakausi kestää huhtikuulta syyskuulle, ja tapahtumia on tarjolla lähes joka viikonlopulle. Innokkaimmille seuraajille laji tarjoaa unohtumattomia kuminkäryisiä kokemuksia!

Drag Racing Historia

Toisen maailmansodan jälkeen tekninen tietoisuus ja osaaminen oli vahvaa nuorten keskuudessa Yhdysvalloissa. Suurena syynä tähän oli se, että sodan aikana etenkin lentokoneteollisuus kasvoi voimakkaasti, ja monet nuoret olivat palvelleet lentokonemekaanikkoina. Vauhdin hurma ja uhkarohkeus ruokkivat mielikuvitusta ja jo 1930-luvulla vähitellen alkaneiden kilpa-ajojen rinnalle tuli uusia kisailumuotoja. 1940-luvun lopulla vierekkäin kisaavista autoista alettiin käyttää nimitystä drag racing, mutta nimityksen alkuperästä ei ole varmaa tietoa. Yhtenä suosittuna teoriana on se, että pienten kaupunkien ainoaa päällystettyä katua kutsuttiin nimellä ”drag”, liikennevaloista lähdettäessä kiihdytettiin kaksi autoa rinnakkain, ja jarrutettiin tiukasti ennen seuraavia valoja. Nopein voitti.

1951 Yhdysvalloissa perustettiin kattojärjestö The National Hot Rod Assosiation (NHRA) luomaan järjestystä koko alaa koskeneeseen kaaokseen. Kisaajat siirtyivät vähitellen kaduilta suljetuille radoille, ja säännöt ja turvallisuusohjeet pyrittiin yhtenäistämään. Ensimmäinen järjestetty suuri kisa oli huhtikuussa 1953. 1950-luvulla rakennettiin myös ensimmäiset pelkästään kiihdytysajoa varten tarkoitetut autot. 1960-luvulla Yhdysvalloissa ajettiin ensimmäinen useamman kilpailun mestaruussarja ja tietoisuus lajista alkoi levitä. Kiinnostus heräsi myös Euroopassa, jossa ensimmäiset viralliset kilpailut pidettiin Länsi-Saksassa ja Iso-Britanniassa vielä saman vuosikymmenen aikana. Autojen ohella moottoripyörät alkoivat yleistyä drag racing kisoissa 1960-luvulla, ja 1970-luvulla niistä tuli virallisesti osa organisaatiota.

Vihdoin 1970-luvulla laji levisi Ruotsin kautta Suomeen. Vuonna 1972 perustettiin Suomeen kattojärjestö Finnish Hot Rod Association (FHRA), jossa oli aluksi mukana ainoastaan moottoripyöriä, mutta autot tulivat mukaan toimintaan vähitellen. Suomen ensimmäiset viralliset kiihdytysajot järjestettiin 18.6.1975 Keimolan moottoriradalla. Kilpailupaikoiksi valikoitui myös lentokenttiä, ja ensimmäiset viralliset SM-tittelit jaettiin 1979, jolloin kisapaikkoina oli Räyskälän ja Seinäjoen lentokentät. Näiden lisäksi myös Helsinki Malmin lentokentällä on vuosien varrella ajettu kiihdytyskisoja ja näytöksiä.

Tämän hetkisestä harrastajamäärästä Suomessa ei ole aivan tarkkaa tietoa. FHRA:n listoilla on noin 300 kilpailevaa jäsentä noin 250 eri tiimissä, ja lisäksi mukana kilpailee FHRA:han kuulumattomia tiimejä. Kisaluokkia on lähes 30. Ajoneuvot jaetaan luokkiin ajoneuvotyypin ja tehojen mukaan, jotta kisa olisi mahdollisimman tasaväkinen. Kiihdytyskisat tarjoavat viihdettä ja jännitystä monen ikäisille katsojille, ja parhaimmillaan kisakatsomossa onkin ollut yli 30000 lajista kiinnostunutta seuraajaa. Lajin houkuttelevuutta lisää se, että yleisöllä on mahdollisuus päästä tutustumaan autoihin, moottoripyöriin ja kisatiimien toimintaan lähietäisyydeltä, sillä varikkoalue on kaikille avoin.

TiimiTutustu tiimiin

Drag racingLajiesittely

KatsojilleMiksi drag racing

SponsoritYhteistyökumppanimme