Reckless Racing team

Tiimi

Reckless Racing -tiimi koostuu kahdesta kuljettajasta sekä laajasta taustatiimistä, joka huolehtii siitä, että kalustosta saadaan irti paras mahdollinen suoritus. Lanton veljekset ovat puikoissa: Makella on tulevalla kaudella alla Super Twin-luokan nitropyörä ja Akulla tuliterä, niinikään nitrometaanilla käyvä, kaksi sylinterinen Top Fuel Bike.

MARKO LANTTO
#ST99

”Joskus 90-luvulla kävin katsomassa kisat, ja siitä se sitten lähti.”

Laji vei mennessään ja 1998 Marko Lantto osti ensimmäisen Camaro-mallisen kiihdytysautonsa. Seuraavana vuonna hankittiin jo kilpailulisenssi. Kilpauransa Make aloitti Competition luokissa, joissa kilpailee sekä pitkiä dragstereita että tuotantotyyppisiä autoja.

Kaudella 2005 Lantto siirtyi ammattilaissarjaan Pro Modified -luokkaan, jossa hän ajoi sekä Euroopan että Pohjoismaiden mestaruussarjoissa. Pro Modified ryhmässä autot muistuttavat paljon tuotantomalleja. Erona on iso takasiipi sekä konepellin muhkea ilmanottoaukko. Sarjan autot ovat usein klassisia ja näyttäviä malleja. Tästä syystä Pro Modified -ryhmä onkin noussut yleisön suosikkeihin.

Suomen sarjaan Lantto palasi vuonna 2015 ja luokaksi vaihtui Top Doorslammer. Ryhmä eroaa aiemmista sillä, että neljännesmailin sijaan ajetaan vain kahdeksasosamaili, sillä moottoreista otetaan irti maksimitehoa. Jo seuraavalla kaudella irtosikin ansaittu suomenmestaruus. Kaudella 2018 Make oli SM-tuloksissa neljäs. 2020 kesänä Make ajaa SuperTwin-luokan nitropyörää.

AKU LANTTO
#TF138

”Jonkun verran ruuvasin Maken autoja ja roikuin mukana”

Marko kertoi tartuttaneensa laji-intoilun Akuun tämän ollessa noin 16-vuotias. Aku oli samoilla linjoilla. Vuonna 1998 Aku aloitti lajin parissa mekaanikon roolissa: ”Jonkun verran ruuvasin Maken autoja ja roikuin mukana”.

Muutama vuosi vierähti ennen oman pyörän hankkimista. Vuonna 2007 Aku ajoi ensimmäisen kisan KTM Super Duke Street Bikellä voittaen yhden kisan ja sijoittuen sekä SM- että PM-sarjoissa pronssille. ”Kerran kun kärpänen puraisee niin sitten se puraisee. Sitten se touhu lähti ihan lapasesta.”

2008 Aku päätyi ostamaan juuri julkaistun KTM RC 8 -kyykkypyörän. Pyörällä tehtiin useampikin merkki historiaan: siitä tuli maailman ensimmäinen mekaanisesti ahdettu KTM, myöhemmin myös maailman ensimmäinen turboahdettu KTM. Lisäksi pyörä oli maailman nopein vapaasti hengittävä KTM varttimaililla 11 vuotta, ajalla 9,58sekuntia. Ennätys rikkoontui vasta lokakuussa 2018 Jenkeissä.

Aku piti ajamisessa muutaman välikauden ja opetteli nitropyörien kanssa touhuamista samalla, kun auttoi kaverinsa poikaa sisään lajiin lainaten tälle pyörää pariksi kaudeksi. ”2015 päätin, että pitää lopettaa pelleily ja alkaa pelleillä kahta kauheammin.” Seuraavana vuonna Aku ajoi ensimmäisen kautensa nitropyörällä – tai itseasiassa kolmella. Rahaa paloi riittävästi: ”räjäyteltiin muun muassa muutama moottori. Kaikenlaisia epäonnisia sattumia ollut uran aikana, mutta hyvät kilpakumppanit on lainannut pyöriä niin on päässyt ajamaan.” Hyvä yhteishenki onkin lajille ominainen piirre, kaveria autetaan aina kun pystytään. ”Nyt ollaan pari vuotta rakenneltu uusia vehkeitä, ja toukokuussa päästään taas ladulle!”

TiimiTutustu tiimiin

Drag racingLajiesittely

KatsojilleMiksi drag racing

SponsoritYhteistyökumppanimme